Praca zdalna jest obecnie nie tylko koniecznością przez wzgląd na pandemię, ale też wygodną formą pracy dla każdego freelancera. Pomaga też odnaleźć się na rynku osobom, które cenią sobie elastyczne godziny pracy. Mimo to do tej pory nie była częstą opcją i to właśnie pandemia zmusiła wielu przedsiębiorców do przejścia na pracę w trybie home office. Jeśli nie do końca wiesz, jak umiejętnie rozdzielić sferę życia prywatnego od zawodowego – przedstawiamy Ci kilka wskazówek, by łatwiej poradzić sobie w nowych warunkach.
Przygotuj odpowiednie stanowisko pracy
Przed rozpoczęciem pracy zadbaj o miejsce, w którym będziesz wykonywać swoje zawodowe obowiązki. Najlepiej, jeśli będzie to osobne pomieszczenie, w którym nikt nie będzie Ci przeszkadzał i rozpraszał Twojej uwagi. Zrezygnuj z pracy w łóżku, aby wyraźnie oddzielić strefę prywatną od pracowniczej oraz oddziel się od kuchni, gdzie z reguły panuje zgiełk i hałas.
Zatroszcz się również o swoje stanowisko. Wygodny fotel dopasowany do kształtu kręgosłupa, najlepiej na kółkach i z podparciem, pozwoli Ci się komfortowo rozsiąść – dzięki temu unikniesz bólów kręgosłupa. Biurko z kolei powinno być dość przestronne, by znalazło się na nim miejsce nie tylko na laptop lub komputer, ale też wszelkie niezbędne dokumenty i akcesoria niezbędne do pracy. Zadbaj także o odpowiednie przechowywanie firmowych pism i druków – niezbędny może okazać się regał, teczki i segregatory. Kluczem do sukcesu jest również odpowiednie oświetlenie. Nie może być ono zbyt ostre, by nie męczyć wzroku, ale unikaj też zbyt słabego oświetlenia, które szkodzi oczom.
Konkretne godziny pracy ułatwią organizację
Jeśli chcesz znaleźć czas na prywatne życie – ustal sobie wygodne dla Ciebie godziny pracy. Dobrze, by przypadały one na czas Twojej największej efektywności. Brak konkretnych zasad i ograniczeń może sprawić, że Twoja praca będzie rozciągać się nawet na cały dzień i wieczór. Dużą zaletą home office jest fakt, że możesz wyznaczyć wygodny dla siebie czas pracy, który dopasujesz do swojego rytmu dnia. Dobrze jest zacząć dzień wcześnie rano. Kiedy wszyscy jeszcze śpią, Ty masz szansę na rozpoczęcie pracy i wykonanie pierwszych najtrudniejszych rzeczy w ciszy i spokoju. Warto też pomyśleć o wydzieleniu wygodnych dla siebie przerw. Dla niektórych lepiej sprawdzi się 20 minut odpoczynku co 1,5 godziny, a dla innych 10 minut co 45 minut – znajdź optymalne dla siebie rozwiązanie.
Usuń wszystko, co może Ci przeszkadzać
Swój czas w pracy wykorzystuj w 100-procentach. Daruj sobie przeglądanie Facebooka czy spoglądanie na telewizor w międzyczasie. To tylko rozproszy Twoją uwagę i zmniejszy efektywność. Spokój i cisza są bardzo istotne, dlatego najlepiej zamykaj za sobą drzwi, zwłaszcza jeśli w Twoim mieszkaniu znajdują się inni lokatorzy lub dzieci. Odpowiednią atmosferę zapewni Ci również porządek na stanowisku. Zawsze po zakończonej pracy uprzątnij swój kącik. Nawet jeśli nie do końca masz na to ochotę, to kolejny dzień rozpoczęty bałaganem na biurku nie będzie należał do najprzyjemniejszych.
Wyznacz priorytety
Dokładnie określ, które zadania są najważniejsze danego dnia, na kiedy przypada najszybszy deadline oraz co sprawi Ci najwięcej trudności i pochłonie najwięcej czasu. Dobra organizacja to klucz do wywiązywania się ze swoich obowiązków. Pracuj zgodnie z zasadą, że zaczynasz konkretną rzecz, aby jak najszybciej ją skończyć. W ten sposób unikniesz rozproszenia swojej uwagi i rozmyślania wieczorami o nieukończonym projekcie. Największych problemów nie warto odkładać na koniec – staraj się je rozwiązywać natychmiast, by pojawiające się przeszkody nie uległy nawarstwieniu. Dzięki temu praca z pewnością będzie efektywniejsza!